If I should stay I would only be in your way

Twee ridders zitten bij drie enorme waterbassins op hun paarden. Ze roken.

“Weet je wat een waterbassin is?”, vraagt de een.
De ander zegt niks. Hij geeft zijn paard een bemoedigend klopje.
“Dit noem je dus waterbassins. Dingen waarin enorme hoeveelheden water bewaard worden.”

De andere ridder kijkt op zijn digitaal casio horloge. Hij zwaait naar een derde ridder die op de smalle rand van een van de drie bassins staat. Op zijn zwaard, schild en helm na, heeft hij alles weg van een klassiek danseres. Een ballerina. Hij draagt zelfs een tutu en spitzen. Tip tap tip tap. Sierlijk beweegt hij zich over de rand.

“Hoe lang hebben we nog?”, roept hij dansend.

De ridder die naar de tijd keek schuift zijn mouw terug over zijn horloge. Hij kijkt naar de ridder op het paard naast hem. Die knikt instemmend en schiet vervolgens het laatste stukje van zijn sigaret in het water.

“De tijd is op.”

Er klinkt schrapend geluid van onder uit de bassins. Ijzer over steen.
Grote propellers beginnen langzaam te draaien.

Oscar1online
2.

Daar vliegt
het geraamte van een vogel.

We
willen kijken of er touwtjes in de lucht hangen.
De goochelaar wil zijn truc graag
zelf
uitleggen.

Mechanische bloemen komen omhoog uit het grasveld /
Doodse aanblik van plastic /
Kunnen nodig een lik verf gebruiken /
Geluid is een belangrijk onderdeel van de ervaring.

In de machinekamer van de droomvlucht
dansen we op langzame bongomuziek.

Een snoepautomaat in de hoek begint
random
producten uit te spugen.

Oscar2online

3.

Op de dierenschedels en botten aan de muur na is het een vrij modern ingerichte woning. De heks legt uit:

“Energie kan ontstaan op strooptochten in schroothopen. Maar voor een artistieke ziel is zoiets dagelijks als koken ook een uiting van iets hogers. Ik ga nu intunen op die frequenties en dan de krachten uit de bron tappen.”

Ze wil met de camera erbij best even in een dampende pot roeren.

Ze zegt: “Je imago is de helft van het werk. Misschien wel meer. Daarover hoef je niet geheimzinnig te doen.”

Op het moment dat we de kip gaan slachten begint haar aap door de kamer te springen. Het dier krijst en krabt aan zijn reet. Een robothand die bevestigd is aan het plafond komt automatisch in beweging en deelt een paar corrigerende tikken uit.

Oscar3online

4.

Ideeën ontstaan in de uitgestrektheid van landschappen.
Moeder komt de kamer binnen lopen, maandags draagt ze altijd haar computergestuurd pak.
Radertjes draaien, pompjes puffen, kettingen ratelen.
Onder hoge druk wordt hete stoom uit kleine openingen geperst.

Er is geen illusie:
De kudde bizons komt water drinken en sterft.

Een timelaps-opname toont hoe mieren de lijken opruimen.
De zwarte krioelende massa maakt aan het einde een wegtrekkende beweging.
Terug naar de natuur.

Je broer wil het liever ‘tuin’ noemen.

Oscar4online

5.

“Mag ik je aansteker nog een keer?”, vraagt de ene ridder aan de andere. Hij steekt een nieuwe sigaret aan. De ander is op zijn smartphone door een serie foto’s aan het swipen. Af en toe kijkt hij naar de ballerina ridder, die bijna bij het midden is.
Onder in de bassins beginnen de propellers sneller en sneller te draaien. Er  ontstaat een steeds grotere draaikolk in het klotsende en schuimende water.
Precies in het midden tussen de drie bassins is een open ruimte met een verhoging. De ballerina ridder danst er naar toe. Via een stenen trap van vijf treden gaat hij omhoog,

Op de verhoging staat niks, behalve een paal met een aantal luidsprekers erop gemonteerd. Als de ballerina ridder boven is trekt hij zijn zwaard. Hij loopt over de verhoging en kijkt zoekend in de lucht.

Opeens klinkt er een harde kraak uit de luidsprekers. Van schrik valt de ballerina ridder achterover. Zijn zwaard valt uit zijn hand, vliegt door de lucht en verdwijnt met een plons in een van de drie kolkende waterbassins.

“Fuck”, zegt de ridder die met zijn smartphone in de weer was.

De ballerina ridder krabbelt voorzichtig overeind en zet zijn helm recht op zijn hoofd. Er klinkt opnieuw gekraak uit de luidsprekers. Dan – luid en duidelijk – een boodschap:

“Het water
in het golfslagbad
begint binnen enkele minuten
te golven.”

Oscar5online

6.

Het moet niet meer lang duren. Ik wacht al drie kwartier bij de vijver in het bos waar we hebben afgesproken.

“Ik heb te lang in mijn glazen bol gekeken”, zegt ze als ze er eindelijk is.
Ik weet dat ze de televisie bedoelt maar ik zeg er maar niks over.

Als ze het even later over de vijver heeft begint ze te zweren.
“Water is de mystieke oerkracht van het leven.”
Ze spuugt erbij door haar vingers maar het speeksel blijft aan haar lip hangen.

Ik noem haar bij haar echte naam. Dat werkt altijd.
“We zouden de ridders namen gaan geven weet je nog?”

Ze pakt een notitieboekje uit haar tas.

“Ok. De ridders heten: ‘Huistiran Kroes van de Hoogoven’, ‘Exoskeletal Von Fruithagel de Hardvochtige’, en ‘Quasimodo triple A Bank van de Kloostertuin – Knecht – Machinefabriek – Geweermaker’.”

“Zijn ze van adel?”, vraag ik.

Ze kijkt me een tijd lang nadenkend aan.

“Ridders zijn altijd van adel.”

Ze wijst met haar vinger in de lucht. Haar nagel is lang en vies.

“Ik kwam hier te paard”, zegt ze. “Cirkelende aasgieren achtervolgden me.’

Zoekend kijk in de lucht.
Ik zie niks.

Oscar6online

7.

De badmeester blaast op zijn fluitje.
Er drupt olie uit het scharnierpunt in zijn elleboog.
Sommige momenten vergeet je dat het een machine is.

Elektrotechniek wil ik meer dan een passie noemen, zei hij.
Alles is materiaal.

Op deze manier heb ik het idee dat ik controle kan uitoefenen,
maar als ik eerlijk ben…

Het verhevene en de dood,
sjamanisme,
technologie,
vergankelijkheid,
romantiek.

Uiteindelijk is het allemaal terug te leiden tot

‘tuin’.

Als je het te lang niet bijhoudt
dan raakt alles overwoekerd.

Oscar7online

8.

Er worden hendels over gehaald. Er wordt aan wielen gedraaid. Knoppen worden ingedrukt. Bloemen openen zich. Planten groeien. Water stroomt. Een dier slaapt.
Camera’s leggen het geraamte bloot. Het toneel wordt bevolkt met technologische hulpstukken. In studio’s wordt de natuur bijgekleurd.

De ridder met de smartphone bergt zijn telefoon op. Hij fluit op zijn vingers.
Het teken om de aftocht in te zetten.

De ballerina ridder rent over de rand van het bassin. Geen tijd meer om te dansen. Het water draait gevaarlijk hard rond. De draaikolk is breed en diep. Hij springt achterop het paard bij een van de ridders.
De drie verdwijnen in galop uit het zicht over een heuvel richting het Westen. Hun silhouetten trekken in de ondergaande zon lange strepen schaduw over het landschap.

Het tempo waarop de propellers draaien heeft een constante bereikt.
Het water draait hard nu. Heel hard.

Na een onbepaalde tijd klinkt een scherpe hoge toon van enkele seconden.
Het geluid doorsnijdt het water en de lucht.

Zingend vliegt het zwaard uit de draaikolk.

 

“And
Iiiiiiiiiiiiiiiiiii
i
iiiiiiiiiiiiiiiiiii
i
iiiiiiiiiiiiiiiiiii

will

always

love

youuuuuuuuuuuu
u

uuuuuuuuuuuuuu
u
uuuuuuuuuuuuuu
uuuuuuuuuuuuu
uuuuuuuuuuuu
uuuuuuuuuuu
uuuuuuuuuu
uuuuuuuuu
uuuuuuuu
uuuuuuu
uuuuuu
uuuuu
uuuu
uuu
uu
u
u
u

u

u

u

u”
Vertraging zet in.

De propellers vallen stil.

De draaikolk blijft steken.

Geluid wordt zwaar.

Daglicht verduistert.

 

De batterij

is

op.

Oscar einde 8online

Illustratie door Paulien Baudu
http://paulienbaudu.tumblr.com/